Pokud zjistíte, že vaše nemovitost má skrytou vadu, vyplatí se tuto situaci řešit co nejdříve. Nejlépe písemně a s člověkem, co vám nemovitost prodal. Obraťte se tedy přímo na developera nebo jestli jste například pořizovali byt přes realitní kancelář, tak na osobu, která vám byt prodala. Realitní kancelář – recenze firem – totiž figuruje pouze jako prostředník a s reklamací u nich neuspějete, jelikož ta za skryté vady nenese odpovědnost. Klientem realitní kanceláře byla osoba, která s ní uzavřela smlouvu o zastupování, tedy prodávající a nikoliv vy.
Je dobré zajistit si znalecký posudek
K vaší reklamaci by v nejlepším případě měl být připojen znalecký posudek či technická zpráva, která bude vadu patřičně dokazovat. Máte totiž povinnost prokázat, že vada opravdu již existovala v okamžiku prodeje dané nemovitosti. Měli byste počítat s tím, že vypracovat znalecký posudek trvá většinou několik týdnů, tudíž jednejte v dostatečném předstihu. Znalecký povinnost mít nutně nemusíte, ale samozřejmě se hodí ho mít jako důkazní prostředek. Navíc, pokud vám prodávající vaši reklamaci uzná, máte právo po něm požadovat náhradu prostředků, které jste na znalecký posudek vynaložili.
Co lze požadovat se liší podle typu skryté vady
Měli byste vědět, že vždy u reklamace záleží, o jaký typ vady se jedná. Vady mohou totiž být odstranitelné (například rozbitý komín) či neodstranitelné. V případě vad odstranitelných máte samozřejmě právo na to, aby prodávající vadu opravil. Pokud se jedná třeba o nefunkční kotel, je nutné sjednat jeho opravu či výměnu. Zkušenosti a recenze na realitní kanceláře vyhledávejte na hodnotícím portálu od společnosti 123jobs Media. Najdete zde také spousty zajímavých rad a spotřebitelských tipů.